Jan van Kessel
Terug naar: Van Kessel 100 Jaar
Als 25-jarige jonge Jan van Kessel kreeg hij in 1917 steeds meer ambitie voor handel en transport dan voor het verder boeren en overnemen van de ouderlijke boerderij.
Rond 1918-20 kreeg hij verkering met Anna van de Ven die in 1896 in Milheeze was geboren. Anna was een dochter van Tinus van de Ven en Maria Geenen. Het jaar 1921 werd een heel bijzonder jaar want hij trouwde op 9 juni 1921 met Anna van de Ven en liet in dat jaar tevens een groot nieuw woonhuis bouwen met een grote opslagloods schuin tegenover de ouderlijke boerderij op no A75 aan het Kerkeind.


met als beroep ingevuld Vrachtrijder op perceel 665.(B).

Jan van Kessel begon in 1921 een vrachtrijder/voermansbedrijf voor zichzelf met een dependance van de NV Helmondse Bouwmaterialenhandel en kolenhandel. Begin jaren twintig was een voorspoedige tijd, alles bloeide op na de eerste Wereldoorlog. In juli 1925 kocht Jan een Ford autobus voor personen vervoer. Het nummerbewijs voor de autobus kreeg kenteken N-15178 en werd op 20 juli 1925 in s' Hertogenbosch uitgegeven aan Johannes van Kessel. --------------------->


Het woonhuis tevens bedrijfspand dat Jan van Kessel bouwde in 1921. Voor aan de weg staat de benzinepomp. Aan de muur de reclameplaat dat Van Kessel dealer was voor de NV Helmondse Bouwmaterialen en Brandstoffenhandel uit Helmond.
Aan de rechterzijde staat een stroom en telegraafpaal voor de draden voor stroomafname en de draden die naar binnen gaan omdat later in huis het telefoon- en telegraafkantoor werd gevestigd.

Rond 1924/25 werd in het huis van Jan van Kessel het nieuwe telefoonstation gevestigd. Mensen uit Milheeze konden vanaf dat moment telefoneren met behulp van een telefoniste. In eerste instantie was dat zijn vrouw Anna van Kessel.

En met ingang van maandag 22 augustus 1927 werd het telefoonstation voor de telegraafdienst opengesteld. Nu kon men telegrammen versturen en ontvangen. Als een telegram was ontvangen op het kantoor dan werd het uitgeschreven en direct te voet of per fiets naar de adressant gebracht die het bericht kon lezen.
Tot ongeveer 1945 heeft Anna de taken waar genomen. Na die tijd heeft dochter Tina van Kessel deze taak overgenomen tot 1960.





grens Gemert valt niet onder kapverbod enz.
Inmiddels werd het steeds drukker met het vervoer en Jan ging in 1926 met de moderne tijd mee en het paard en huifkar werden ingeruild voor een echte vrachtauto met kenteken N-25528.

Om zijn nieuwe vrachtwagenbedrijf extra kenbaar te maken maakte Jan reclame door een advertentie in De Zuid- Willemsvaart met een zalig nieuwjaarwens te zetten. Het was gericht aan alle Vrienden en Begunstigers en potentiële nieuwe klanten natuurlijk.


De Zuid-Willemsvaart 27 augustus 1926.

het heel druk was in het vervoer bij vrachtrijder Jan van Kessel.
Jan van Kessel was ook een fervent lid van de fanfare Sint Cecilia en bespeelde zelf het instrument tuba. Hij was tevens bestuurslid van de fanfare en had de gewoonte de muzikanten bij een muzikale wandeling een sigaar of een borrel aan te bieden.

Naast de Fanfare Sint Cecilia, deed Jan nog veel meer voor het verenigingsleven in Milheeze. Zo was hij in 1928 ook president van de Handboogschutterij St. Willibrordus.

De Zuid-Willemsvaart 21 januari 1928.
Jan van Kessel kocht in 1928 zijn eerste luxe auto. Voor die tijd nog heel bijzonder. Er werd dan ook prompt een berichtje aan gewijd.


waarschijnlijk onderdelen op 31 maart 1928 aan Van der Meulen-Ansems
Automobiel Maatschappij te Helmond en Eindhoven.

Deze had hij gekocht bij Garage het Centrum van Van Gorp uit Helmond.
De eerste aanbetaling f 1000,--werd op 31 mei betaald samen met de kosten van de 10 cent zegel.


In 1929 had Jan van Kessel nog geen eigen briefpapier met logo. Toen kon men nog gewoon een afgescheurd stukje papier geven met daarop het bedrag wat betaald moest worden. Hier een rekening voor de Gemeente Bakel en Milheeze voor het vervoer kasten voor de school van De Rips.



Deze tijd, 1929, was ook het begin van een wereldcrisis en ook Milheeze ontkwam er niet aan. De transport en de handel stortten beginjaren dertig bijna volledig in. Vele zaken draaiden op een lager pitje. Gelukkig had Jan ook een benzinepomp naast zijn huis geplaatst. Hier had hij nog wat inkomsten van. Wel sloeg op 23 januari in 1930 het noodlot weer toe toen tijdens het benzine tanken bij de benzinepomp, de vrachtauto in brand vloog. Met man en macht werd de hevig brandende vrachtauto weg geduwd en getrokken bij het woonhuis en benzinepomp vandaan. Het woonhuis was gered maar de vrachtauto brandde volledig uit.


motornummerbewijs van 28 januari 1930. Het voormalige kentekenbewijs met nr. N-25528.
Jan gebruikte na zijn inschrijving bij de Kamer van Koophandel wel zijn eigen briefpapier. De rekeningen werden nu verstuurd met zijn naam en beroep. Hieronder enkele oude facturen van de gemeente Bakel en Milheeze en de school te Milheeze.


In mei 1935 vervoerde brandkast en werd 1-1-1936 gefactureerd.


In deze tijd was er nog wel veel handel in turf. Maar er werd ook nog veel brandhout (mutsert) gestookt. De kolenhandel was nog minimaal. Dit kwam pas weer op gang in 1940 toen de oorlog uitbrak.



Michael (Michael Martinus 1925), Jan(tje)(Johannes Petrus 8-7-1931), Anna van Kessel v.d. Ven, Martina (Martina Mechelina 1924),
Gerardus (Gerardus Marinus 1933). Op de foto ontbreken de twee jongste kinderen: Johannes Maria 1939 en Marinus Johannes 1942.

Moeilijke jaren
In de oorlogsjaren gingen de zaken steeds minder en Jan kreeg de gelegenheid om zaakvoerder van de N.C.B. de Boerenbond te worden op het pakhuis in het dorp. Na 1945 was van het bedrijf eigenlijk alleen de kolenhandel en het telegraafkantoor nog over. Het gezin en de volwassen kinderen deden de kolenhandel die na de oorlog toch weer wat opbloeide. Jan van Kessel senior werkte na zijn zaakvoerderschap van de NCB nog enkele jaren bij de gemeente Bakel en Milheeze in de buitendienst.
In 1936 was er een kadaverhuisje gebouwd tussen Milheeze en Bakel aan de Hoberg. Uit die periode stamt het 'kerkhof' voor afgekeurde koeien. Dit 'kerkhof' lag achter een bosje op het terrein van de familie Van Kessel. In de jaren 1936-37 heerste er miltvuur onder het rundvee.
Jan stelde zich bijzonder sociaal op door als zaakvoerder van de Boerenbond, en als eigenaar van de grond, dit terrein beschikbaar te stellen als begraafplaats voor het vee. Dit was een terrein nog voor de huidige Akkerweg.
In 1942 werd voetbalvereniging Milheezer Boys opgericht. Op een grote akker, achter het bedrijf van Jan kwam het nieuwe voetbalterrein. Deze akker werd ook gebruikt voor de Milheese kermis en als festivalterrein voor de fanfare. Hier werd ook de sportdag voor de jonge boeren RKJB en de meisjes van de Boerinnenbond georganiseerd.

en jonge meisjes van de Boerinnenbond uit Milheeze. Op de voorgrond leider Martien Peters.

Na de 2e Wereldoorlog werd in 1953 een deel van de loods verhuurt aan Dorus Verhoeven. Hij begon hier zijn rijwiel- en bromfietsenzaak.
Tien jaar later in ongeveer 1963 verhuisde Dorus zijn fietsenzaak naar een eigen pand verderop aan het Kerkeind bij de kerk. Op deze plek stichtte Dorus ook een benzinepompstation. Rond 1989 heeft Jan(tje) dit benzinepompstation overgenomen en kwam het weer in handen bij de familie van Kessel.

Jan van Kessel overleed 2 juli1958 op zesenzestig jarige leeftijd. Hij werd onder grote belangstelling begraven op het kerkhof van Milheeze.

DE BEGRAFENIS VAN JAN VAN KESSEL: