Dinsdag 8 augustus 1972
ORIËNTATIETOCHT MET STUNTEN (Klas 1, 2 en 3)
Vertrek vanaf jeugdhuis naar doornenhaag over het bospad en houdt dit links aan tot de harde weg.
Ga nu r.a. en volg dan de richting van de klimboom.
Volg dit pad door het bos naar de harde weg en ga dan r.a.
Op kruising van harde wegen r.d.
Bij witte pijl op betonpaal tegenovergestelde richting volgen.
Einde van deze weg r.a.
Na postbus l.a. en volg deze weg tot schrikhek en ga dan l.a.
Eerste weg r.a. en volg dan lange tijd deze weg tot bosrand.
Volg nu bordje "opgengesteld" en ga op vijfsprong van wegen l.a.
Einde bos r.a.
Bij vijfsprong van wegen weg volgen langs bosrand met het bos aan uw rechterzijde.
Op kruising r.d. langs boerderij over swarte weg naar harde weg en volg deze tot einde.
Bij harde weg r.a. (links lopen).
Voor bos l.a. en volg deze weg tussen bos en weilanden door tot aan de beek en ga dan l.a.
Eerste weg r.a. over de beek.
Eerste pad naar de rustplaats.
Tweede etappe:
Vanaf rustplaats teruggaan over pad waarvan je gekomen bent.
Einde pad l.a.
Direct na de beek l.a.
Volg de beek tot prikkeldraadomheining met betonpalen ga hiervoor r.a.
Volg deze weg tot einde en op brede zandweg gaan we l.a.
Eerste weg over brugje l.a. door de bossen.
Einde weg l.a.
Volg weg langs wit huisje en ga op vijfsprong van wegen r.a. maar pak hiervan de meest linkse weg.
Na bordje "opgengesteld" l.a.
Op kruising van wegen tussen twee gele palen r.d.
Nu tweemaal kruising oversteken en op het einde r.a. gaan.
Tegenover "de Kanthoeve" l.a.
Op einde van deze weg voorzichting oversteken. Direct na transformatorhuisje r.a.
Deze weg volgen tot harde weg en hiervoor l.a. naar eindpunt gaan.
Verklaring: l.a. is linksaf - r.a. is rechtsaf - r.d. is rechtdoor.
Tussen aanhalingstekens zijn namen die je tegenkomt.
Let vooral op de natuur en volbreng de stunten zo goed mogelijk.
VEEL SUCCES
ORIËNTATIETOCHT MET STUNTEN (Klas 1, 2 en 3)
Vertrek vanaf jeugdhuis langs " De Speelweide" naar harde weg en ga r.a.
Steek kruising over en volg weg langs tranformatorhuisje naar harde weg.
Steek voorzichtig de kruising over en op het eind van deze weg, voor "de Kanthoeve" r.a.
Na bordje "bungalows" eerste weg l.a.
Op kruising r.d. dan weg volgend tussen twee gele palen door.
Na bordje met "opgengesteld" r.a.
Op einde van deze weg, op vijfsprong van wegen l.a. en volg nu de weg waarlangs een grote dennenboom staat met "verboden toegang"
Na poort van berkenhout r.a.
Einde weg r.a. over brugje r.d.
Eerste weg voor bos r.a.
Volg lange tijd deze weg en ga voor beek l.a.
Volg deze beek totdat je over de eerste weg r.a. gaat.
Nu gaan we weer de eerste weg r.a. tot je aan de rustplaats komt.
Tweede etappe:
Ga vanaf hier terug over het pad waarvan je gekomen bent.
Einde pad l.a.
Direct over de beek l.a.
Bij begin van bos r.a. en volg deze weg tussen bos en weilanden door tot harde weg.
Bij harde weg r.a. (links lopen)
Eerste weg l.a.
Op einde van arde weg zwarte weg volgen tussen de bordjes "Witven" en "Zaarvlaas" door.
Volg deze weg langs boerderij en over brugje r.d.
Bij kruising r.d.
Op vijfsprong van wegen r.d.
Eerste weg na boerderij l.a.
Op vijfsprong van wegen direct r.a.
Op kruising van wegen na de bossen r.d.
Volg deze weg lange tijd tot harde weg en ga dan l.a.
Volf de f van "Greef".
Volg deze weg tot aan schrikhek en ga r.a.
Eerste zandweg l.a. langs de bossen.
Einde zandweg witte pijl op betonpaal volgen.
Op kruising van harde wegen r.d.
Bij bokpaal met straatlantaarn l.a.
Direct daarna r.a.
Na klimboom op harde weg r.a.
Meteen daarna l.a. door het bos over het smalle paadje.
Volg dit pad tot het eiindpunt.
Verklaring: l.a. is linksaf - r.a. is rechtsaf - r.d. is rechtdoor.
Tussen aanhalingstekens zijn namen die je tegenkomt.
Let vooral op de natuur en volbreng de stunten zo goed mogelijk.
VEEL SUCCES
ORIËNTATIETOCHT MET STUNTEN (Klas 4, 5 en 6)
Vertrek vanaf jeugdhuis naar doornenhaag over het bospad en houdt dit links aan tot de harde weg.
Ga nu r.a. en volg dan de richting van de klimboom.
Volg dit pad door het bos naar de harde weg en ga dan r.a.
Op kruising van wegen r.d.
Bij witte pijl op betonpaal tegenovergestelde richting volgen.
Einde van deze weg r.a.
Na postbus l.a. en volg deze weg tot schrikhek en ga dan r.a.
Tweede weg l.a.
Einde weg r.a.
Eerste weg na kerstden l.a.
Volg deze weg tot kruisiing vlak voor de bossen en ga l.a.
Op derde kruising r.a. en volg bordje met "opgengesteld".
Op vijfsprong van wegen l.a.
Einde bos r.a.
Bij vijfsprong van wegen weg volgen langs bosrand met het bos aan uw rechterzijde.
Op kruising van wegen r.d. langs boerderij over zwarte weg naar harde weg en volg deze tot het einde.
Bij harde weg r.a. (links lopen)
Voor bos l.a. en volg deze weg tussen bos en weilanden door tot aan de beek en ga dan l.a.
Eerste weg r.a. over de beek.
Eerste pad r.a. naar de rustplaats.
Tweede etappe:
Vanaf rustplaats teruggaan waarvan je gekomen bent.
Einde van dit pad l.a.
Direct na de beek l.a.
Volg de beek tot prikkeldraadomheining met betonpalen, ga hiervoor r.a.
Volg deze weg tot einde en op brede zandweg gaan we l.a.
Deze weg volgen tot harde weg en ga hiervoor l.a.
Eerste harde weg na huisnummer 1a l.a.
Eerste zandweg l.a.
Na grote berkenboom r.a.
Volg nu weg langs wit huisje en ga op vijfsprong van wegen r.a., maar pak hiervan de meest linkse weg.
Na bordje "opengesteld" l.a.
Op krusing van wegen tussen twee gele palen r.d.
Nu tweemaal kruising oversteken en op het einde r.a. gaan.
Tegenover "de Kanthoeve" l.a.
Op einde van deze weg voorzichting oversteken.
Direct na transformatorhuisje r.a.
Deze weg volgen tot harde weg en hiervoor l.a. naar het eindpunt gaan.
Verklaring: l.a. is linksaf - r.a. is rechtsaf - r.d. is rechtdoor.
Tussen aanhalingstekens zijn namen die je tegenkomt.
Let vooral op de natuur en volbreng de stunten zo goed mogelijk.
VEEL SUCCES
ORIËNTATIETOCHT MET STUNTEN (Klas 4, 5 en 6)
Vertrek vanaf jeughuis langs "de Speelweide" naar harde weg en ga r.a.
Steek kruising over en volg weg langs tranformatorhuisje naar harde weg.
Steek voorzichtig de kruising over en op het eind van deze weg voor "de Kanthoeve" r.a.
Na bordje "bungalows" eerste weg l.a.
Op kruising r.d. dan weg volgen tussen twee gele palen door.
Na bordje met "opengesteld" er op r.a.
Op einde van deze weg, op vijfsprong van wegen l.a. en volg nu de weg waarlangs een grote dennenboom staat met "verboden toegang".
Na grote berkenboom tegenover wit huisje l.a.
Bij harde weg r..a.
Einde weg r.a.
Eerste weg na "amstel pils" r.a.
Volg nu deze weg tot over brugje.
Eerste weg voor bos r.a.
Volg lange tijd deze weg en ga voor beek l.a.
Volg deze beek tot dat je over de eerste weg r.a. gaat.
Nu gaan we weer de eerste weg r.a. tot je komt aan de rustplaats.
Tweede etappe:
Ga vanaf hier terug over het pad waarvan je gekomen bent.
Einde pad l.a.
Direct over de beek l.a.
Bij begin van bos r.a. en volg deze weg tussen bos en weilanden door tot harde weg.
Bij harde weg r.a. (links lopen)
Eerste weg l.a.
Op einde van harde weg, zwarte weg volgen tussen de bordjes "Witven" en "Zaarvlaas" door.
Volg deze weg langs de boerderij, en over brugje r.d.
Bij kruising r.d.
Op vijfsprong van wegen r.d.
Eerste weg na boerderij l.a.
Op vijfsprong van wegen direct r.a.
Na bossen l.a.
Volg weg vlak voor de bossen r.a.
Einde weg r.a.
Eerste weg l.a. einde weg r.a.
Tegenover bordje "Hekker" l.a.
Volg deze weg tot aan schrikhek en ga r.a.
Eerste zandweg l.a. langs de bossen.
Einde zandweg witte pijl op betonpaal volgen.
Op kruising van harde wegen r.d.
Bij bokpaak met straatlantaarn l.a.
Direct daarna r.a.
Na klimboom op harde weg r.a.
Meteen daarna l.a. door het bos over het smalle paadje.
Volg dit pad tot het eindpunt.
Verklaring: l.a. is linksaf - r.a. is rechtsaf - r.d. is rechtdoor.
Tussen aanhalingstekens zijn namen die je tegenkomt.
Let vooral op de natuur en volbreng de stunten zo goed mogelijk.
VEEL SUCCES
De stunten:
1:
Evenwichtsbalk:
Klas 1, 2, en 3: Branden kaars in bakje op plank zetten.
Klas 4, 5, en 6: Pijl en boog schieten.
Elke brandende kaars overgebracht is een punt. Elk raak geschoten plaatje is een punt.
2:
Evenwichtsbalk op ronde houten balk:
Klas 1, 2 en 3: Leeg blikje op zetten en proberen te vangen.
Klas 4, 5 en 6: Blikje gevuld met water proberen op te vangen.
Elk gevangen busje is een punt.
3:
Rotjesfeest:
Iedere deelnemer probeert in 15 seconden 1 rotje aan te steken. De deelnemer mag niet uit zijn cirkel komen
Elk geklapt rotje binnen de tijd is een punt.
4:
Klimhek:
Iedere deelnemer klimt van onderen tussen de palen door naar boven en zo weer naar beneden.
Iedere deelnemer krijgt een punt als hij zijn klimpartij in 1 keer volbrengt.
5:
Flesjes aantikken:
Iedere deelnemer van klas 4, 5 en 6 klimt over een touw en probeert zoveel mogelijk flesjes aan te raken.
Elk flesje dat men aantikt is een punt.
6:
Aapje kijken:
Klas 1, 2 en 3: Probeer via een touw het aapje in de boom aan te raken.
Klas 4, 5 en 6: Ieder zet zijn naam op het bord.
Elk aangeraakt aapje of gezette naam is een punt.
7:
Maak een zin of woord:
Klas 1, 2 en 3: Maak in zo kort mogelijke tijd het woord: HA VAKANTIE
Klas 4, 5 en 6: Maak in zo kort mogelijke tijd de zin: HOE VINDT U DE VAKANTIE
Wie binnen 15 seconden het woord of de zin gevormd heeft krijgt 10 punten.
8:
Water overbrengen:
Klas 1, 2 en 3: Brengen via een tweetal latten water over de hindernis.
Klas 4, 5 en 6: Brengen via een lat water over een hindernis.
Elk overgebracht emmertje is een punt.9:
Paal sjouwen:
Klas 1, 2 en 3: Alle deelnemers sjouwen een paal over 10 meter en rammen daar een paal tot de bel overgaat.
Klas 4, 5 en 6: Alle deelnemers sjouwen een paal over 15 meter en rammen daar een paal tot de bel overgaat.
Tijd 15 seconden, wie dan de bel over laat gaan krijgt 10 punten.10:
Bandenrek:
Klas 1, 2 en 3: Iedere deelnemer klimt door de banden met een stokje van een halve meter.
Klas 4, 5 en 6:Iedere deelnemer klimt door de banden met een stok van 1 meter bij zich.
Iedereen die door de banden geraakt zonder zijn stok te verliezen krijgt een punt.
11:
Bewegende evenwichtsbalk:
Klas 1, 2 en 3: Probeer zo vlug mogelijk over de balk te lopen met als hulpmiddel een touw.
Klas 4, 5 en 6: Probeer zo vlug mogelijk over de balk te lopen zonder touw.
Iedereen die er over gaat zonder onderbreking krijgt een punt.12:
Tovercirkel:
Klas 1, 2 en 3: Begin bij de letter H en sla telkens één letter over. Wat luidt nu de zin?
Klas 4, 5 en 6: Begin bij de letter W en sla telkens twee letters over. Wat luidt nu de zin?
10 punten voor de groep wanneer de zin volledig is.
13:
Visitekaartjes:
Probeer door omzetting van woorden en letters een beroep te ontdekken.
10 minuten de tijd, elk goed kaartje twee punten.
14:
Plattegrond van Nederland:
Probeer door de stippellijnen te volgen en zodoende de plaatsen te kennen die er op aagegeven zijn. De eerste letter van elke plaats vormen tesamen een bekende naam uit de geschiedenis van rond 1800.
Elke gevonden plaats is een punt. Vindt men de neem dan verdiend u 10 punten.
15:
Hoefijzer gooien:
Iedere deelnemer gooit drie hoefijzers om de paal, indien mogelijk.
De korte afstand is voor klas 1, 2 en 3 met de lichtste hoefijzers.
De lange afstand is voor klas 4, 5 en 6 met de zware hoefijzers.
Elk hoefijzer dat om de paal valt is een punt.
16:
Bussen gooien:
Iedere deelnemer probeert met vijf ballen de vijf bussen van het plankje te gooien. Iedere bus heeft een nummer en kan maar eenmaal eraf gegooid worden.
Klas 1, 2 en 3 korte afstand, klas 4, 5 en 6 lange afstand.
Punten bij elkaar tellen.
17:
Beweegbare brug:
Iedere deelnemer klimt over de beweegbare brug, alleen klas 1, 2 en 3 kunnen geholpen worden door hun leider(ster), klas 4, 5 en 6 doen het alleen.
Iedereen die er ineens overheen gaat krijgt een punt.
18:
Hoofd van Jut:
Iedere deelnemer probeert het belletje bovenaan de pijp te laten bellen d.m.v. een balletje dat we via een plankje omhoog schieten.
Iedereen die het belletje raakt krijgt een punt.
19:
Evenwichtsbalk:
Iedere deelnemer gaat met een bal in zijn hand over de evenwichtsbalk en probeert op het eind de bal in een emmer te gooien.
Elke bal in de emmer is een punt.
20:
Bal aantikken:
Klas 4, 5 en 6: Probeer d.m.v. een paal, die door de andere deelnemers in evenwicht wordt gehouden, de bal aan te tikken die boven hen hangt.
Iedereen die de bal aantikt krijgt een punt voor de groep.
21:
Katapult schieten:
Klas 4, 5 en 6: Probeer d.m.v. een grote katapult nummers te schieten die voor hun opgesteld staan.
Alle punten bij elkaar tellen.
22:
Touw slingeren:
Iedere deelnemer probeert d.m.v. een touw een zo grote mogelijke afstand te overbruggen.
Elke meter die men overbrugd wordt telt voor 2 punten.
Materialenlijst stunttocht:
- Evenwichtsbalk: 4 palen, bakje, kaars, lucifers, pijl en boog, plankje.
- Evenwichtsbalk op ronde houten balk: rond hout, plank, 3 blikjes, water.
- Rotjesfeest: 360 rotjes, dunne stek, lont, petroleum, lucifers.
- Klimhek: 6 palen en touw.
- Flesjes aantikken: 2 palen, touw, 6 flesjes.
- Aapje kijken: bordje en krijt, aapje, touw.
- Zin of woord: kaartjes met letters.
- Water overbrengen: 2 emmertjes, water, 4 latten, 2 paaltjes.
- Paal sjouwen: grote paal, bel, touw, dunne paal.
- Bandenrek: 3 banden, touw, 3 palen, stok halve meter, stok 1 meter.
- Bewegende evenwichtsbalk: 5 palen, touw.
- Tovercirkel: bord met letters.
- Visitekaartjes: 8 kaartjes met namen.
- Nederland: plattegrond.
- Hoefijzer gooien: paal, 3 lichte en 3 zware hoefijzers.
- Bussen gooien: paal, 5 plankjes, 5 bussen, 5 voddenballen, touw.
- Beweegbare brug: 4 palen, 8 paaltjes, touw.
- Hoofd van Jut: paal, buil, plankje, bal, belletje.
- Evenwichtsbalk: 3 palen, bal, emmer.
- Bal aantikken: paal, bal, touw, 2 palen en dwarspaal.
- Katapult schieten: 2 palen, elastiek, balletje, bord met nummer.
- Touw slingeren: touw, paaltje, grote boom.