Deel 1
Er was eens.....
Er was eens een boerenbruidegom die trouwde met een boerenbruid. Het geluk was van korte duur, het duurde maar een dag en het was ook nog onecht.
Wat was het geval?
Met het carnaval in 1990 werd onze buurtgenoot Toon Willems verkozen tot boerenbruidegom. Samen met zijn boerenbruid Hedwig Hofmans zou hij in het onecht worden verbonden. Dit heuglijke feit was voor enkele buurtbewoners aanleiding om het huis van Toon te versieren en ook meteen maar een huwelijksbeletsel in te dienen. Ook werden er circa 600 meter vlaggetjes gemaakt om de straat te versieren. Het huwelijksbeletsel hield in dat Toon als ervaren boogschutter een pijl moest schieten in een bord dat op slechts 3 meter afstand was geplaatst. Dat viel geenszins mee. Op de eerste plaats kwam dat door het gebrekkige materiaal waarmee Toon de klus moest klaren, maar vooral ook door de wedstrijdzenuwen die bij Toon door de keel gierden bij het zien van zoveel toeschouwers. Ondanks het feit dat Toon het letterlijke doel niet had getroffen toonde de buurt zich mild zodat het huwelijksbeletsel werd opgeheven.
Na het ophalen van de bruid, de huwelijksvoltrekking in het voormalige gemeentehuis volgden we het paar naar zaal de Zwaan voor de "boerenkoolmaaltijd" en de receptie. Op deze receptie hebben wij als buurt ook nog een lied ten gehore gebracht.
Deze gezellige dag en de saamhorigheid bij de buurtgenoten deed de behoefte aan een hernieuwde opstart van een buurtvereniging weer toenemen. De vorige buurtvereniging met de naam "De Zandkuilen" met o.a. ook de zijstraten Oranjestraat, Nassaustraat en Beatrixstraat was in het verleden een vroege dood gestorven. Nu wilde men het alleen bij de Hendrikstraat houden. En zo is het begonnen...
De oprichting in 1990 en het eerste bestuur
Het eerste initiatief tot het oprichten van de buurtvereniging is genomen door Jan Relou. Hij vroeg, na de gezellig verlopen boerenbruiloft, aan Piet Rutten om een brief op te stellen om de interesse in de Hendrikstraat voor een nieuwe buurtvereniging te peilen. En zo geschiede...
Uit deze inventarisatie bleek dat 25 gezinnen positief waren, 8 gezinnen gaven aan nog geen belangstelling te hebben of nog twijfelden terwijl 9 gezinnen geen belangstelling hadden. Naar aanleiding van deze inventarisatie heeft er op donderdag 17 mei 1990 een oprichtingsvergadering plaatsgehad in het Parochiehuis waarin definitief besloten is om een buurtvereniging op te richten. Het eerste bestuur werd gevormd door Ad Wilms (voorzitter), Piet Rutten (secretaris), Jan Reijnders (penningmeester) en de leden Mia Kusters en Sjan van de Rijt. Het ledenaantal heeft altijd rond de 80 personen geschommeld verdeeld over circa 27 gezinnen.
Geen statuten, wel een reglement
Er is destijds, onder andere om financiële redenen, gekozen om geen officiële vereniging te worden omdat hiervoor het opmaken van een notariële oprichtingsakte nodig is, bovendien moest men dan worden ingeschreven in de Kamer van Koophandel wat jaarlijks kosten met zich mee bracht. Wel werd er een Reglement opgesteld waarin de onderling gemaakte afspraken werden vastgelegd. Artikel 2 van het Reglement luidt als volgt: "Het doel van de buurtvereniging is het bevorderen van het leef- en woonklimaat in de Hendrikstraat". Elders in dit boekje is het Reglement opgenomen zoals dat anno 2015 van kracht is.
De commissies
Naast het bestuur zijn bij de oprichting een aantal commissies in het leven geroepen. Enerzijds om de taken van het bestuur te verlichten maar anderzijds ook om zo veel mogelijk mensen bij het verenigingsgebeuren te betrekken. Dit waren de Attentiecommissie, de Sint Nicolaascommissie en de Feestcommissie. In 1994 is de Lottocommissie opgericht door Peter Goossens. Door het invoeren van dit spelelement kon de contributie laagdrempelig gehouden worden en had de buurtvereniging toch een extra inkomstenbron. Door het te geringe aantal gelovige kinderen tot en met 8 jaar is de Sint Nicolaascommissie in 2004 opgeheven. Daarna hebben de kinderen tot en met 8 jaar bij iemand thuis een sinterklaascadeautje in ontvangst mogen nemen. Vaak was hier ook een Sinterklaas en of Zwarte Piet bij aanwezig.
De samenstelling van de commissies wijzigt regelmatig doordat er mensen mee ophouden en weer andere toetreden. Dit met uitzondering van de Attentiecommissie waarbij de commissieleden vrij honkvast blijken te zijn. Enny Gusting, Johanna Relou en Ida Rutten zijn al vanaf de oprichting in 1990 lid van de Attentiecommissie. Dus ook zij vieren in 2015 hun 25 jarig jubileum. Gefeliciteerd.
De Attentiecommissie is in de loop der jaren steeds belangrijker geworden. Zij is er bij Lief en bij Leed. Zij zorgen voor aandacht en een attentie bij bijvoorbeeld een geboorte, een huwelijk (25, 40, 50 en 60 jaar), als iemand Abraham of Sara wordt, bij verhuizing en bij nieuwe bewoners in onze straat. Zo ook bij ziekte thuis of in het ziekenhuis of bij overlijden van een lid.
De carnavalsoptochten
In 1991 werd deelgenomen aan de carnavalsoptocht met als thema: "We zwabberen ok wer mit". Getooid in witte overals, een rode zakdoek op het hoofd en voorzien van een echte zwabber trokken wij door de Bakelse straten. Hieraan werd door 23 leden deelgenomen. Het resultaat was de 5de prijs (van de 7). 's Avonds werd er gezamenlijk uitgegaan tot in de kleine uurtjes.
Gezien het succes in 1991 werd er in 1992 weer deelgenomen aan de optocht. De belangstelling was echter aanzienlijk minder dan het jaar ervoor. Er deden toen 16 leden mee. Het thema was Rock en Roll. In 1993 is nogmaals geprobeerd aan de optocht mee te doen. Er waren echter maar 8 personen die zich hadden aangemeld waarna is besloten af te zien van deelname.
Financiën
De voor de organisatie van de activiteiten benodigde gelden werden aanvankelijk alleen bijeengebracht door de contributie. In 1994 is de weeklotto ingevoerd. Een belangrijke eenmalige financiële meevaller was de deelname aan de: "Spek de clubkas-actie " van de Edah in 1993/1994. Hiervoor moesten de kassabonnen van de bij de Edah gekochte boodschappen worden verzameld. De toen nog zeer jonge dames Anneke Reijnders, Yvonne Relou en Maartje Rutten gingen elke 2 weken met een spaarvarken langs de deur om de bonnen op te halen. Deze actie, waarbij 2,5% van de ingeleverde kassabonnen werd uitgekeerd heeft destijds 854 gulden opgeleverd. De lotto heeft bewezen de laatste jaren een bijzondere bron van inkomsten te zijn. Om de contributie niet te hoog te laten oplopen wordt er de laatste jaren een eigen bijdrage gevraagd voor deelname aan de feestavonden.
De jaarvergaderingen
Tot 2004 werden deze veelal bij de Midnight gehouden. Een aantal keren is ook een buurtbrigadier uitgenodigd om een toelichting te geven op hun werk en wat ze voor ons als buurt konden betekenen. Na afloop was er meestal nog een activiteit zoals darten en kaarten en werd er vooral veel gebuurd. Vanaf 2004 zijn de jaarvergaderingen mede uit kostenoverwegingen steeds bij iemand thuis gehouden. Vaak met een lange en erg gezellige nazit, waardoor er in feite sprake was van een kleine extra feestavond.
Jaarlijkse feestavonden
Het eerste jaarfeest was op 15 juni 1991 in een tent op het grasveld aan het eind van de Hendrikstraat. Er was een barbecue en er waren een aantal spelletjes, vooral voor de jeugd. Ad en Marjan van der Zanden hebben ons de beginselen van het jeu de boulen bijgebracht. Om dit feest te mogen organiseren hadden we een ontheffing van de gemeente nodig. Deze hebben we gekregen. De legeskosten bedroegen 4 hele guldens. Voor deze feestavond hadden zich maar liefst 66 personen opgegeven (inclusief kinderen). De kosten waren voor rekening van de buurtvereniging, dit met uitzondering van de drank waarvoor 1 gulden per consumptie moest worden betaald. Wel moest men zelf een tuinstoel meebrengen als men wilde gaan zitten.
Voor de kinderen was er een apart programma opgesteld.
Ook in 1992 weer in een tent op het grasveld. Hierbij waren 55 leden aanwezig. In 1992 waren de legeskosten al toegenomen tot 4,50 gulden. In 1993 ook weer in de tent. De leges bedroegen toen 18 gulden.
In 1994 heeft men besloten, om gezien de rompslomp rond het opbouwen en afbreken van de tenten, de feestavond niet meer in de tent maar bij de plaatselijke horeca te houden. Dit vaak in combinatie met een activiteit. Oud Hollandse spelen, bowlen, boogschieten, jeu de boulen etc zijn hier voorbeelden van.
Uit kostenoverwegingen is in 2004 besloten om de jaarlijkse feestavonden bij een van de leden thuis te houden. Dit heeft tot 2009 geduurd. In 2010 heeft de feestcommissie besloten om het jaarfeest voortaan te houden in een 2 tal tenten op de hoek Marijkestraat-Hendrikstraat. Vanaf het begin vormt de inmiddels traditionele loterij tot de vaste onderdelen van de feestavonden.
Een mindere periode
Gedurende de eerste 10 jaar van het bestaan werden er jaarlijks veel activiteiten georganiseerd. Bijvoorbeeld fiets- en speurtochten, wandelingen en (vroege) vogeltochten onder leiding van het IVN, dartavonden, wijnproefavond, speeltuinbezoek door de kinderen, huifkartocht voor de kinderen, schaatsen, bezoek bioscoop door de jeugd, auto oriëntatietocht, etc. Aanvankelijk was er ruim voldoende belangstelling maar deze werd gaandeweg minder. Sommige activiteiten moesten zelfs worden afgeblazen omdat er te weinig belangstelling voor was. In de jaarvergadering van 2000 heeft het bestuur, gezien deze ontwikkeling, aan de leden de vraag voorgelegd of de vereniging nog wel bestaansrecht had. De ledenvergadering echter gaf unaniem aan dat de buurtvereniging moest blijven bestaan maar dan met minder activiteiten. In het bijzonder werd het werk van de Attentiecommissie zeer gewaardeerd. Naast de activiteiten rond Sinterklaas en Pasen bleef er ook behoefte aan een jaarlijkse feestavond. Sinds 2000 heeft het bestuur de activiteiten beperkt tot een aantal vaste jaarlijks terugkerende zaken. Gezien de ruime belangstelling hiervoor is dit een goede keuze geweest. Ook tegenwoordig kunnen de georganiseerde zaken op voldoende belangstelling rekenen. Ook zijn er weer speurtochten georganiseerd waarvoor voldoende belangstelling bestond.
Overige activiteiten
Pasen:
- Paasattentie.
- De leden worden jaarlijks verrast met een leuke paasattentie. Vaak in de vorm van een bloemetje.
- Paaseieren zoeken.
- Jaarlijks op eerste Paasdag zoeken de kinderen tot en met 12 jaar paaseieren op de Zandse Berg. Het hoogtepunt voor de kinderen is de verloting van de "Paasverrassing". Tot heden altijd met goed weer. Hierbij zijn ook veel oudere leden aanwezig die worden getrakteerd op koffie en worstenbroodjes.
Straatversiering:
- Met carnaval wordt de straat versierd met vlaggetjes. Dit mede omdat de carnavalsoptocht op carnavalsmaandag in onze straat wordt opgesteld. De eerste vlaggetjes, van katoen aan touw, dateerden uit 1990. In 1994 zijn deze vervangen door plastic vlaggetjes, deze hangen er nu nog.
Overige wetenswaardigheden
Aanschaf vlaggen.
- In 1992 is besloten om als buurtvereniging vlaggen aan te schaffen en beschikbaar gesteld aan de leden en ook niet leden. Leden betaalde 10 gulden, niet-leden betaalde de werkelijke kosten. Besloten werd om te gaan vlaggen bij officiële gelegenheden en als daar privé aanleiding voor was, bijvoorbeeld bij een huwelijk of als iemand Sara of Abraham werd.
- De Ooievaar en het bord "Welkom in de Buurt". In 1991 is de ooievaar door Jan Relou gemaakt. Het bord "Welkom in de Buurt" is in 2010 door Aad Hekkers vervaardigd.
- 10 jarig jubileum buurtvereniging: Dit is op 7 oktober 2000 gehouden bij de Kanthoeve. Na het kegelen werd er gegourmet.